kacik | Články / Recenze | 07.12.2013
Pamatujete na tu starou kapelu? Na Girls Against Boys? Jak hráli takové ty písničky bumbumbum noise punk? Potom se rozpadli a vzniklo folk-akustické shromáždění slaďáren jménem Paramount Styles. Frontman Scott McCloud občas ještě popadl kytaru a zahrál něco sám, ale nemělo to tu šťávu. Nebo – nemělo to šťávu starých Girls Against Boys, žeano.
Sestra mi pár měsíců před festivalem Colours of Ostrava, kde měli jeden z plánovaných koncertů, hlásila, že Girls Against Boys zahrají staré věci, nic víc. To mi samozřejmě stačilo, abych se ošíval a těšil, ale ten známý pocit, že už se nedožiju nových věcí, mě tlačil v podbřišku. A nevzdal to ani po koncertě na Colours. Zahráli sice novinku Diamond Life, ale přikládal jsem to jen ke klasickému aby se neřeklo. Ale ono by se neřeklo ani tak. A co se řeklo hlavně – že krom nové skladby nahrají i další.
Girls Against Boys nejenomže složili novou písničku, ale přidali k ní další čtyři, poslepovali z nich EP The Ghost List a dokázali, co jde se dvěmi baskytarami a legendárním hlasem, podobajícímu se jak chladným kapkám deště píchajícím do tváří, tak lesnímu chodníku zapadanému v babím létě barevným listím, předvést. Všichni, kteří si poskočili na Colours, se můžou těšit, že si poskočí i v budoucnosti – nemyslím, že McCloud tohle nechá jen tak.
Otevřít desku, a zkrácenou obzvlášť, vypalovačkou, to je obvykle sebevražda, nebo velmi promyšlený tah. V případě McClouda ani jedno: Diamond Life je sice klasická dvojbasová hitovka, ale es v rukávu má, jak se ukáže, víc. Fanoušci, kteří si tuhle skladbu spojili s potřebou kapely předvést něco nového jen kvůli turné, se přepočítali. Takhle jsme byli zvyklí poslouchat nové desky a takhle to, zdá se, bude dál. A bez keců – další track, Fade Out, se podobá starému dobrému Let Me Come Back, ale tempo je ostřejší a naléhavější. Muzikou tvrdou jako skála kapela dokazuje, že dokáže zahrát stejně jako před lety. Přibývající roky nikomu neuškodily a zdá se, že Girls Against Boys jsou zpět. Když si McCloud vezme do ruky svůj telecaster, stěna, složená z desítek kilowattů, vás uzemní. A znova. Dvě basy jsou jako ocelové trámy – prásk, prásk. Nevíte, kam se otočit. Hlas se vrývá pod kůži a zvuk vám rve vnitřnosti. Just when you hang on, you’ve been gone. 60 is greater then 15 je uširvoucí kytarovka. Dala by se přirovnat k All the Range z desky You Can’t Fight What You Can’t See, jen zvuk je poněkud temnější a kytary nabroušenější.
EP působí jako solidně odvedená práce, předznamenávající návrat velké legendy. Ač Scott McCloud podle svých slov usilovně pracuje na novém materiálu s Paramount Styles, nahrávku na případný reunion rozhodně neodbyl. The Ghost List přišel nečekaně, nebereme-li v potaz ohlášené turné. Jestli stejně nečekaně přijde i nová deska, se teprve dozvíme, ale už teď se dá předpokládat, že by to mohlo být překvapení velice příjemné.
Girls Against Boys - The Ghost List (Epitonic, 2013)
http://www.gvsb.com
Live: Girls Against Boys (usa) + Chokebore (usa) + Tomáš Palucha
8.12.2013,Lucerna Music Bar, Praha
Text vyšel v časopisu Full Moon #32.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.