Sabina Coufalová | Články / Recenze | 12.04.2021
Pojďte na procházku po Praze s Dominikem Zezulou a Tomášem Havlenem. Uslyšíte zvuk sbíječky z Nuseláku, projedete se přecpaným metrem, proberete podobné prášky, jaká zvířata sledujete na Instagramu, jak se místo opíjení v nonstopech na Letné opíjíte sami doma a v co se chcete proměnit, aby vám bylo líp.
Dostáváme se do období, kdy se pandemie plně otiskuje do umění. Na deskách slyšíme stesky z karantény, na plátnech sledujeme filmy, v nichž jsou herci v rouškách, uzpůsobuje se architektura nebo vzniká spousta tematických muralů. Třetí dlouhohrající deska Post-hudby Svět na konci roku nula vyšla přesně rok od prvního potvrzeného případu koronaviru v Česku a sdílí, s čím se pereme uvnitř sebe během tohoto bezčasí. Pryč je přemýšlení nad tím, jestli říkáme dost chytré řeči na vernisážích, teď by stačilo, kdyby byl člověk prostě obyčejně šťastný. Protože hrát pro patnáct lidí v Berlíně může být fakt krásné.
Oproti předchozímu albu Není se na co těšit (2019) se posunulo uvažování nejenom v textech, i hudební složka dostala preapokalyptický nádech. Tomáš Havlen důvtipně kombinuje chladnou elektroniku, trap, řev, ale taky základní popové melodie, u kterých máte pocit, že jste je slyšeli už nepočítaněkrát. Přebíhání mezi žánry a zvuky, i v rámci jednotlivých skladeb, evokuje změny emocí, kterými teď procházíme často během jednoho dne. Chceš zabetonovat dveře, ale stejně si každé ráno řekneš, jestli to třeba dnes nebude lepší.
Singl Bezpečí a klid představuje tu největší popinu na desce, je to jediný lovesong , což umocňuje refrén postavený na jednoduché líbivé houpavé melodii. Hraní se zvukovými motivy je hezky slyšet v Myšlence na bezpečnější svět, kde se bije diskotékový rytmus a nihilistický text – ocitnete se na osmdesátkové party a tam křičíte, že se všeho bojíte. Vedle toho ve skladbách silně rezonuje pocit izolace skrze odkazy na online život, který demonstruje především písnička Digitální popel. Jak moc věříte tomu, co lidi sdílí do storíček?
Zmatení muži a vyčerpané ženy sice stále bloumají městem jako na předchozích albech Post-hudby, ale svá osobní dramata a smutky zasazují do traumat spojených s omezením života takového, jak ho znali. Jejich problémy se přetvořily do hmatatelné podoby. Vystřízlivěli z malicherného pobíhání mezi bary a čekání na odpovědi na zprávy. Ocitli se v chaosu, který jim vzal jistoty, jež považovali za samozřejmé, a ani si nedovedli představit, že by o ně mohli přijít. Protože je to pro mnohé první omezení svobod, s nímž se musí poprat. Kdy se bude na co těšit? Při čekání se nezapomeňte ozvat mámě.
Post-hudba - Svět na konci roku nula (Bad Names | Full Moon Forum, 2021)
Bandcamp kapely
foto © archiv kapely
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.