Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 30.05.2020
Kurt Rosenwinkel patří k nejvýraznějším hlasům současného jazzu. Počkat. Hlasům? Vždyť je to kytarista. Jistě – ale se zvukem a výrazem, který si bere mnohé právě z vokálních ekvilibristik a svou barvou a pojetím tvárně mění tradiční pojetí jazzové kytary. Není to o sázení riffových kil, ani lehoučkém pidlikání tichých tónů. Rosenwinkelův zvuk místy připomene zkreslené violoncello, jindy zní jako naechovaný klarinet či lidský hlas schovaný za vrstvou filtrů. Na jiných místech je naopak nejazzově ostrý.
Všeho je na novém albu Angels Around dosytosti. Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb. Ty jsou bezpochyby jazzové, nejednoduché, neprvoplánové – ale nejsou ani sebestředně zaumné. Jazzové idiomy, jistoty a ozvěny minulosti uchopené perspektivou jedenadvacátého století. Rosenwinkel není tím, kdo by chtěl jazz obrušovat a bořit, nevnucuje posluchači odvěkou otázku – a je tohle ještě jazz? Od posouvání hranic jsou tu jiní, kytarista „jen“ přetváří to známé.
Sedmička skladeb na Angels Around pracuje s vnitřním napětím, kdy se do ztracena mizející jemné melodie vrství na nervózní tónové běhy i rytmiku v podání perkusionisty Gregoryho Hutchinsona a basisty Daria Deiddy. Ta je plná zlomů a narušení přesně v tom momentě, kdy už to vypadá, že jsme pomyslně „doma“, že se rytmicky chytáme. Onen kontrast snadno plynoucí melodiky, která by se neztratila v usínajícím baru o čtvrté ráno, a nekončící nervozitou rytmiky je hlavní esencí dojmu z celé padesátiminutové nahrávky. Poutá posluchače tím, jak si dovede pohrávat s povědomým a s lehkostí tyto myšlenkové konstrukty bořit. A to by těžko fungovalo, kdyby nebylo trio na albu natolik sehrané. Skladby jako třeba Easy It působí jako rozevlátý jam, nesklouznou však do prázdných exhibic. Chemie mezi muzikanty je doslova hmatatelná, a ačkoliv je dost prostoru pro vlastní vyjádření, ostatní muzikanti zase případný úlet vrátí zpět na zem.
Angels Around trochu klamou tělem a omamují přístupnými melodiemi. Jejich dekonstrukce ale celý posluchačský zážitek komplikuje a znesnadňuje. Chytrá a moderní jazzová deska, která si je vědoma svých vlastních žánrových kořenů. Lze snad od Rosenwinkela čekat něco jiného?
více o desce zde
Kurt Rosenwinkel Trio – Angels Around (Heartcore, 2020)
web vydavatelství
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.