Jakub Koumar | Články / Recenze | 14.05.2015
Mem, coby jednotka kulturní informace, měl už od sedmdesátých let potenciál stát se klíčovým pohledem na šíření kultury v našem světě. Dá se říct, že se snaží interpretovat veškeré kulturní fenomény jako genům podobné jednotky. Chicagští experimentátoři Jeffrey Kmieciak a Milan Bobysud jsou konstruktéři jedné z nich a jsou připraveni k jejímu rozšíření.
Využívají k tomu Federselův mikrolabel Meteorismo, přes jehož kanály posílají svou třetí mutaci. Oproti dvojce má o skladbu navíc (3), takže se to všechno dobře pamatuje. Zatím mají the meme ještě čas, ale do budoucna to bude chtít koncepci poladit.
Hudba the meme koliduje hned v několika ohledech. Je ambientní, ruchová i elektronická. Přitom ambientu obsahuje hlavně ze začátku hodně, což je, vzhledem k tomu, že Jeffrey je vyzbrojen lap steel kytarou, překvapení. Z ambientu se záhy stávají brumivé plochy, které vrčí noisem, jako by do vlhké podlahy proudila elektřina, zvonivé astrální monolity jsou často překryty ruchovým kýchnutím. "Vyšší harmonie" se postupně rozkližuje a stává se zemitým zvukem, ve druhé skladbě se kroutí pod otáčejícími se knoflíky, jako by byly rozžhavené. V té třetí je slyšet volání, na nějž odpovídá pouze pokřivená ozvěna, plná chybných transkripcí.
Ty mají podobu mikrozvuků, které the meme vkládají do kompozic s kompulzivní opatrností ze strachu z jejich zániku. Neočekávaná ťuknutí a pípnutí vylézají z chrčení a kvílení, objevují se obezřetně, jako by delší trvání znamenalo jejich konec. Je to změna oproti albu 2, na němž se tito drobní tvorové doslova tetelili radostí z vlastní existence a jejich počet navazoval na atmosféru elektronické hudby s přízviskem deep.
3 je pozoruhodně kontinuální deska. Skladby jsou diametrálně odlišné, a přesto se do sebe přelévají takřka nepozorovatelně. Vzniká velká akustická plocha, jejíž proměny jsou silné i překvapivě plynulé, mění se jako mutace ve světě, kde se prosadí ta adaptabilnější možnost. Jako někdo, kdo je vám dlouho na blízku, neznatelně, a přitom zcela zásadně. Je to ukázka memetického driftu. Hudební evoluce v přímém přenosu, kdy můžete slyšet postupné převládání nových prvků. Pokud budete pozorně poslouchat.
the meme – 3 (Meteorismo, 2015)
www.facebook.com/thememe.2
www.soundcloud.com/the-meme-2
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.