Články / Recenze

Metz mají činely nasazené proklatě vysoko

Metz mají činely nasazené proklatě vysoko

Tereza Posturová | Články / Recenze | 26.03.2013

Pokud se na serveru s vidlema v názvu označí nová deska jako „best new music“, přistupuju k ní s největší obezřetností, srovnatelnou s konzumací kávovinových nápojů z okopaného nádražního automatu. A než pít patoky, to si raději přetrpím absťák a doma zaleju poctivého turka. Debutové album METZ však doprovázejí přirovnání k Drive Like Jehu a The Jesus Lizard. A na to moje uši slyší jako lovné ptactvo na vábničku.

METZ. Francouzské město a taky tři hejsci z Toronta. Po odkroucené pětiletce, víceméně strávené funěním ve zkušebně, přišlo konečně společné vyvrcholení, stejnojmenná deska. Jedenáct nasekaných polen s průměrnou délkou přes dvě minuty. Kolem alba zlověstně krouží mnohohlavá recenzentská sekyra s pokřiveným, nepřesně vyřezaným toporem do tvaru hardcore. Avšak už od první písničky ne a ne zatnout. Její ostří totiž otupil punk rock a pošpinil grunge. Vezměte rané The Hives s „bleachovskou“ Nirvanou a nechejte je v pokojíčku stavět komíny z kostek. Máme? Pak na ně vlítnou dacani z The Stooges s Hot Water Music, všechno rozkopou a když je přijdete zkontrolovat, všichni balí retka.

Alex Edkins, zpěvák, antifrontman a utajený mladší brácha Grahama Coxona z plna hrdla vyřvává neradostné texty. Slova, která jsou vždy až moc jasná, až moc jednoduchá a špatně frázovaná. Dojmu, že jste to všechno už slyšeli a většinou lépe zformulované, se nechce odejít. Nepotřebuju se vyloženě cachtat v existencialismu, nicméně když Edkins utrousí „Don’t wanna swallow the pill!“, chtěla bych se třeba dovědět proč... Na druhou stranu, ty songy jsou chytlavé až hanba. Skočný otvírák Headache – těžký kytarový slejvák, který vás zastihne absolutně nepřipravené. Po chvíli zjistíte, že deštník stejně nemá smysl vytahovat a necháte se zbičovat provazy padajícími z mraku tvrdšího rocku. Ve zpěvem afektovaných Get Off a The Mule slyším smutnější imaginární béčka z Barely Legal od The Hives. Sad Pricks a Rats zkouší hrát na punkovou notu. Řekněme Hot Snakes s armádou kytarových efektů v zádech. Album v půli krájí instrumentální lo-fi binec Nausea – dle mého zbytečný kus, jednoduše nezapadá. Knife in the Water společně s Wasted začíná tak údernými riffy, že by se za ně ve své době nemusela stydět ani jedna parta ze Seattle Four. U bicích ve Wet Blanket si zase říkáte, že je jedině dobře, že neumí kousat. Přebasovaně agresivní Negative Space považujme v tichosti za poslední flák. U závěrečného songu se asi chlapům nepodařilo dopočítat závorek při pokusech o napsání „Sunn O )))“ a vzdali to s prostým --))--.

Jestli chcete zjistit, jak zní METZ naživo (celkem dobře!), neuklikněte se omylem na video s názvem Safe for Work Session – vánoční idyla z kanclu Pitchforku, kam tito Kanaďané zavítali oblažit svou hudbou místní staff (plebs). Při jeho sledování hrozí nástup obrovského pocitu trapnosti. Asi jako když poprvé (a bohužel ne naposled) potkáte černý Mercedes Vito, oblepený velkými nápisy metalového omylu Porta Inferi... Bezmoc, kýč a temné zítřky. V hlavě mi utkvěly jen červené mašle na dárkových krabicích a činely usazené poněkud neprakticky proklatě vysoko.

Přestože jsou si songy METZ nemálo podobné a při prvních tónech je lze mezi sebou vcelku snadno zaměnit, najdete tam posbírané kousky toho nejlepšího, co na sebe upocená punkrocková scéna za ty roky nalepila. Skličující energie s dobou účinnosti půl hodiny. Ty písničky jsou předvídatelné jako nestydaté chlapské úmysly a v takovém případě je vždy na místě důkladně zvážit, s kým mít tu čest. Ber nebo nech být.

Info

METZ – METZ (Sub Pop, 2012)
http://www.metzztem.com
http://metz.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace