Tereza Posturová | Články / Recenze | 26.03.2013
Pokud se na serveru s vidlema v názvu označí nová deska jako „best new music“, přistupuju k ní s největší obezřetností, srovnatelnou s konzumací kávovinových nápojů z okopaného nádražního automatu. A než pít patoky, to si raději přetrpím absťák a doma zaleju poctivého turka. Debutové album METZ však doprovázejí přirovnání k Drive Like Jehu a The Jesus Lizard. A na to moje uši slyší jako lovné ptactvo na vábničku.
METZ. Francouzské město a taky tři hejsci z Toronta. Po odkroucené pětiletce, víceméně strávené funěním ve zkušebně, přišlo konečně společné vyvrcholení, stejnojmenná deska. Jedenáct nasekaných polen s průměrnou délkou přes dvě minuty. Kolem alba zlověstně krouží mnohohlavá recenzentská sekyra s pokřiveným, nepřesně vyřezaným toporem do tvaru hardcore. Avšak už od první písničky ne a ne zatnout. Její ostří totiž otupil punk rock a pošpinil grunge. Vezměte rané The Hives s „bleachovskou“ Nirvanou a nechejte je v pokojíčku stavět komíny z kostek. Máme? Pak na ně vlítnou dacani z The Stooges s Hot Water Music, všechno rozkopou a když je přijdete zkontrolovat, všichni balí retka.
Alex Edkins, zpěvák, antifrontman a utajený mladší brácha Grahama Coxona z plna hrdla vyřvává neradostné texty. Slova, která jsou vždy až moc jasná, až moc jednoduchá a špatně frázovaná. Dojmu, že jste to všechno už slyšeli a většinou lépe zformulované, se nechce odejít. Nepotřebuju se vyloženě cachtat v existencialismu, nicméně když Edkins utrousí „Don’t wanna swallow the pill!“, chtěla bych se třeba dovědět proč... Na druhou stranu, ty songy jsou chytlavé až hanba. Skočný otvírák Headache – těžký kytarový slejvák, který vás zastihne absolutně nepřipravené. Po chvíli zjistíte, že deštník stejně nemá smysl vytahovat a necháte se zbičovat provazy padajícími z mraku tvrdšího rocku. Ve zpěvem afektovaných Get Off a The Mule slyším smutnější imaginární béčka z Barely Legal od The Hives. Sad Pricks a Rats zkouší hrát na punkovou notu. Řekněme Hot Snakes s armádou kytarových efektů v zádech. Album v půli krájí instrumentální lo-fi binec Nausea – dle mého zbytečný kus, jednoduše nezapadá. Knife in the Water společně s Wasted začíná tak údernými riffy, že by se za ně ve své době nemusela stydět ani jedna parta ze Seattle Four. U bicích ve Wet Blanket si zase říkáte, že je jedině dobře, že neumí kousat. Přebasovaně agresivní Negative Space považujme v tichosti za poslední flák. U závěrečného songu se asi chlapům nepodařilo dopočítat závorek při pokusech o napsání „Sunn O )))“ a vzdali to s prostým --))--.
Jestli chcete zjistit, jak zní METZ naživo (celkem dobře!), neuklikněte se omylem na video s názvem Safe for Work Session – vánoční idyla z kanclu Pitchforku, kam tito Kanaďané zavítali oblažit svou hudbou místní staff (plebs). Při jeho sledování hrozí nástup obrovského pocitu trapnosti. Asi jako když poprvé (a bohužel ne naposled) potkáte černý Mercedes Vito, oblepený velkými nápisy metalového omylu Porta Inferi... Bezmoc, kýč a temné zítřky. V hlavě mi utkvěly jen červené mašle na dárkových krabicích a činely usazené poněkud neprakticky proklatě vysoko.
Přestože jsou si songy METZ nemálo podobné a při prvních tónech je lze mezi sebou vcelku snadno zaměnit, najdete tam posbírané kousky toho nejlepšího, co na sebe upocená punkrocková scéna za ty roky nalepila. Skličující energie s dobou účinnosti půl hodiny. Ty písničky jsou předvídatelné jako nestydaté chlapské úmysly a v takovém případě je vždy na místě důkladně zvážit, s kým mít tu čest. Ber nebo nech být.
METZ – METZ (Sub Pop, 2012)
http://www.metzztem.com
http://metz.bandcamp.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.