mexhouse | Články / Recenze | 05.06.2015
Ano, i Leftfield jsou zpátky. Přejděme to jen vročením jejich stylotvorných alb: Leftism (1995), Rhythm and Stealth (1999). Tohle já už počítat nebudu.
Jestliže se má za to, že u zrodu evropské taneční scény stála triáda Underworld, Orbital a Chemical Brothers, jestliže si jediným polknutím nastřelíte napuštěný papír s potiskem The Prodigy, jakmile se ohnete, abyste si zavázali rozpuštěnou tkaničku vědomí, uvidíte další zásadní jména přelomu osmé a deváté dekády. A Leftfield byli zástupci progresivního houseu, pročež do něj implementovali dub/reggae prvky. A jistě, začali pracovat s vokály jako nikdo před nimi, resp. jestli na někoho navazovali, nebyl to nikdo z výše jmenovaných, ale ztřeštěnci The KLF. Pokud máme hledat spojnici mezi tehdejšími Leftfield, které tvořili Neil Barnes a Paul Daley, a dnešní jednočlennou podobou, kterou v roce 2010 resuscitoval samotný Barnes kvůli koncertování, vzpomeňme ikonický track Open Up s hostujícím Johnem Lydonem. Předposlední kousek z desky Leftism je navzdory zpěvnému vokálu bass-bio-mechanickou masírkou, která stihne ohoblovat Howlettovy breakbeatové brikety i dubové animální liány. A nová nahrávka Alternative Light Source jde ještě dál.
I kdybysme se měli bavit o tom, kde končí house, kde začíná techno a jak široká je hýžďová úžlabinka tech-houseu, pravítko máme každý jiné. Zapomeňte na dub, zapomeňte na reggae, na Alternative Light Source je po nich pouze stopový prvek. Ohromí fakt, že i staré postupy můžou mít svoji platnost. Tam, kde dříve fungovala elektronická syrovina, dneska nastupuje ultratučné mlíko beatu, basy retro-aktivně tupé, stejně jako ty vybuzeně syté, ohromí i fakt, že návratný motiv může být decentní jako oblékané kalhotky, zatímco refrén je děvka uklízející schodiště.
Tohle je Oscar Mulero s hlavou zvrácenou do konvice čaje, tohle je Jeff Mills za stěnou akvária, uvažující, jestli vyšší masturbační bpm může oslovit poševní sliznici poctivého tance, toho ve vší poče(s)tnosti. V březnu vypuštěný singl Universal Everything, sedmiminutový nášlapný track, který se nestydí za holou prdel techna a poměrně přitažlivou/nechutnou frekvenci přírazu, se mohl zdát jako přehnaná reakce na fanouškovské očekávání v době retro-trhu. Ovšem zbytek materiálu, jakkoliv chová i měkčí, nebo řekněme písničkovější momenty, následuje ducha hudby, stroje.
Velmi mnoho starých nahrávek se ztrácí v čase a prostoru, ztrácí s kontextem a unaveným vnímáním, se stařeckým poslechem, krizí středního polověku. U „kapel“ typu Leftfield musíte uvažovat, jestli gerontofilie není stejně relevantní jako pedofilie, jestli neobelháváte sami sebe a jestli vaše vnímání už není ohebné jako podstatná jména. Pak je na místě otázka smrti a osobní relevance, nadčasovosti... Dělám si legraci. Je fascinující, v jakém věku, polohách, pokojích a s kým budete v životě ochotni tančit. Těším se, jen velmi ostražitě. Je třeba umět umírat v různých rychlostech.
Leftfield - Alternative Light Source (Infectious Music, 2015)
www.leftfieldmusic.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.