Jakub Béreš | Články / Recenze | 08.09.2015
Třetí deska How Big How Blue How Beautiful staví rudovlásku Florence Welch do pozice britské zpěvačky číslo jedna. Svědčí o tom i pohotovostní headlinerování na Glastonbury poté, co jej Foo Fighters odřekli kvůli zranění Davea Grohla. Protože konzervativní Britové na její adresu neřekli ani popel, zatímco kvůli Kanyemu Westovi sepisovali nenávistné petice se statisícem podpisů. Po skončení festivalu tu byla otázka - kdo bude číslo jedna britské albové hitparády, jejíž výsledky zpravidla zrcadlí mediální rozruch kolem celé akce? Ano, The One and Only Florence znovu s přehledem dosedla na vrchol.
Deska nenavazuje na zasněného předchůdce Ceremonials (2011), ale vrací se zpátky na zem. Mimo singl Ship to Wreck nehledejte v textech žádné přírodní metafory ani písně o počasí, božský kult se rozpadá a vzniká nový lidský. Florence se vyzpívává se svých osobních problémů, zahrnující milostné vztahy i alkoholové eskapády, zpívá o ženských tématech s osobitou vervou a dávkou zdravého feminismu. Všechny její starosti jí napomohly vytvořit nejsebejistější nahrávku osmileté kariéry.
Zpěvačka je na vrcholu, což má i své stinné stránky, poslouchat novou Florence už není cool jako doposud. Britská mládež to už chvíli věděla, k nám tahle informace přišla až teď. Nové písně se spíše než do večerních sluchátek hodí do denní dramaturgie televize VH1, mezi ostatní „normcorové“ interprety, kam nahrávku směřoval i producent Marcus Dravs (Coldplay, Mumford & Sons, Arcade Fire). Mezi všemi potenciálními hity se našlo místo na snění v titulní How Big How Blue How Beautiful a v druhém singlu St Jude.
Jestli je třetí etapa umělkyně správná, je otázkou vkusu. Deska má kvality, za které bude právem přiřazována k největším hudebním událostem roku. Jednotlivé písně mají barevnější aranže doprovázené početnou skupinou muzikantů s všemožnými nástroji, bohužel se nedostalo na pověstnou harfu. Ta k jejím pomalým baladám patří a bez ní to prostě není ono, byla v ní síla, kterou s novým drivem zpěvačka ztrácí. Na scénu však přichází nová Florence, která bez složité stylizace míří na civilnější posluchače, pročež taky zahodila měsíční róbu. Od teď jí bude stačit prostá bílá košile, v níž je úchvatná a která navíc neubírá pozornost od jejího božského hlasu.
Florence and the Machine – How Big How Blue How Beatiful (2015, Island)
www.florenceandthemachine.net
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.