gaga | Články / Recenze | 30.04.2013
Ólafur Arnalds. Jméno soudobé vážné hudby často nespravedlivě opomíjené právě pro svou žánrovou škatulku. Ne každý si užívá poslech klasiky. Ale v novodobém pojetí už dávno nejde o klasickou hudbu, kterou do nás školní osnovy hustí v hodinách hudební výchovy. Už dávno je označení „klasická hudba“ jen škatulkou postupně nabývající nového významu a i nová deska islandského skladatele nesoucí název For Now I Am Winter nemá s mozartovskou klasikou mnoho společného.
Ólafur Arnalds v mnohém zůstává, kým je – tichým, melancholickým, zamyšleným severským vypravěčem němých příběhů. Ale jak se dříve projevoval spíše jako jednočlenná konkurence Sigur Rós, tak na For Now I Am Winter se oprošťuje od fungujících, ale poněkud prvoplánových postrockových momentů a sahá po materiálu zcela novém. Skladby hrané klasickými nástroji od klavíru přes smyčce až k lesním rohům dýchají a více než depresivní zimou u polárního kruhu, zahalenou v neustálém šeru, voní jarním větrem nesoucím se přes otevřené, roztávající polární louky. Smyčce se doslova vznáší v prostoru a jejich party jsou vážné hudbě asi nejblíže. Ale i mezi klavírními kousky se najdou ty odkazující na nezlomnou kontinuitu klasické hudby. Třeba taková Words of Amber jako by odkazovala na Beethovenovu Für Elise, jen s tím rozdílem, že Beethovenovi by se o tak lehkých prstech mohlo jen zdát.
První singl Old Skin, k němuž existuje už i velmi poetický a mnohovrstevnatý klip, reprezentuje album na všech úrovních. Představuje neopomenutelnou spolupráci se zpěvákem Arnorem Danem, jehož hlas se na desce objeví sice jen v pěti skladbách, ale rozhodně nefunguje jako vycpávkový materiál. Tak neobvyklé barvě hlasu je třeba uvolnit dostatečný prostor k vyniknutí. Skladby For Now I Am Winter a A Stutter, jimiž Arnor Dan na desku vstupuje, bych rozhodně zmínila jako první, pokud bych měla označit ty nejtemnější z desky. Tady jako by se skladatel ztotožňoval se svou předešlou tvorbou. Navíc Old Skin šetrně a opatrně připravuje debut elektronických samplů, jejichž použití je v Arnaldsově provedení doslova posluchačskou výzvou. Jen těžko lze uvěřit, že samply nejsou skladatelovým oblíbeným zkrášlovacím prostředkem. A do třetice, Old Skin stejně jako zbytek desky, ať je seberozdílnější od Arnaldsovy předchozí tvorby, v sobě stále nese tu zádumčivou, nostalgickou, severskou notu rozeznívající romantiku i v tom nejtvrdším, nejzmrzlejším srdci. Melodie alba ale – bohužel? bohudík? – už nedopadají na posluchače s drtivou tíhou, jako tomu je například na albu …& They Have Escaped the Weight of Darkness, při jehož poslechu člověk chtě-nechtě propadá stavům na pokraji klinické deprese.
Ólafur Arnalds - For Now I Am Winter (Mercury Classics, 2013)
www.olafurarnalds.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.