Martin Řezníček | Články / Recenze | 31.03.2016
Když se legendární Iggy Pop loni v lednu obrátil na Joshe Hommea s tím, zda by nechtěl spolupracovat na jeho budoucí desce, nemohl tušit, jak spolupráce dopadne. Nyní, po více než roce utajovaných příprav, je album pojmenované Post Pop Depression na světě a Pop s Hommem si mohou jedině gratulovat. Dokonce si dovolím tvrdit, že Iggy Pop se po letech tápání a experimentování s Hommeovou pomocí konečně znovu našel.
Úvodní píseň Break Into Your Heart je servírována bez intra a zdá se, jako by se linula z červí díry, z neznámého časoprostoru, neboť zní velmi aktuálně, a zároveň „oldschoolově“, což platí i pro celou desku. Homme se na albu podílel nejenom jako autor, ale také jako producent, a jeho hudební vyzrálost a nápaditost čiší téměř z každého tónu. Celkové aranžmá působí velmi přirozeně: převládá Hommeova bluesrocková kytara, ale neschází ani syntezátory a v některých skladbách zaslechneme i zajímavé ruchy, které dodávají albu další rozměr. Téměř nadpozemsky, nikoliv však lacině nebo příliš velkolepě působí smyčce, na nichž je vystavěno finále možná nejlepší skladby Sunday.
Iggy Pop odvádí pěvecky výbornou práci a ukazuje nejen typický chlapácký projev, ale i jemnější polohy, které přitom albu neubírají na rockové působivosti. Efektně fungují přechody mezi zpěvem a recitativem (Gardenia), v závěru Vulture pak Pop zdatně napodobuje indiánský zpěv. Za zmínku stojí i Hommeovy vokály, které dotváří atmosféru jednotlivých skladeb.
Post Pop Depression jich obsahuje devět. Každá má trochu jinou příchuť, přesto nahrávka působí uceleně. Nálada je potemnělá, nikoliv však depresivní. V textech Iggy Pop vzpomíná na minulost, která má v jeho podání lehce nahořklou příchuť (píseň Chocolate Drops), ale dostane se i na divoká léta strávená v Evropě (German Days). V American Valhalla přemítá nad posmrtnou existencí a v úplném závěru alba přechází do role kazatele, který má všech a všeho až po krk a prchá do Paraguaye.
To lze chápat i jako odkaz na Popovo prohlášení, že tato deska bude jeho poslední, čemuž můžeme a nemusíme věřit. Pokud by to ale opravdu měla být tečka za jeho kariérou, byla by psána zlatým inkoustem.
Iggy Pop – Post Pop Depression (Loma Vista Recordings, 2016)
www.iggypop.com
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.