Kateřina Jandáková | Články / Recenze | 12.02.2014
Vousatý irský písničkář James Vincent McMorrow se vydal nahrát druhé album na farmu těsně u hranic s Mexikem. Výsledkem je dojem parného léta, ze kterého lehce mrazí. Teskným falzetovým hlasem promlouval k fanouškům už před čtyřmi lety, tehdy jen akusticky s kytarou a klavírem, a nebylo těžké podlehnout podmanivým písním kvalitním i textově. Early in the Morning je výtečná deska a bylo zřejmé, že Bon Iver, k němuž byl třicetiletý zpěvák přirovnáván, našel silného konkurenta. Ještě předtím na sebe upozornil EP We Don‘t Eat, kde stojí za zmínku předělávka osmdesátkového hitu Chrise Isaaka Wicked Game, a opomenout nelze ani neskutečnou Higher Love, což byl ostatně první singl, který jsem od něj slyšela.
Nová nahrávka překvapila – čekala jsem velmi podobnou desku, nanejvýš s hostujícími interprety navíc. Kdyby to tak bylo, dočkala bych se variace na Mumford & Sons a The Lumineers v jednom. Z této škatulky se ovšem McMorrow vymanil a našel sebejistotu v dosud neznámém prostředí. Post Tropical je bohatě texturovaná deska, přesto zůstává minimalistická a na posluchače má opojně uklidňující efekt. S hiphopovými beaty a smyčci nabývá jeho zastřený falzet nečekaných kvalit, projev je odvážnější. A když občas zabrousí do hlubších poloh, působí ještě vroucněji.
Propracovanější materiál na indie folk nezanevřel, kytara i klavír tu stále zaznívají, ale větší prostor dostaly složitější doprovody s přídavnými vokály. Vystupuje klipová Cavalier nebo Red Dust s uhlazenými elektronickými bicími a jemnými klávesami, k vrcholům patří zasněná The Lakes a poutavá Glacier, oázu klidu dotváří procítěná Outside Digging.
McMorrow udělal krok vpřed a síla Post Tropical spočívá v celistvé atmosféře, která svádí k rozjímání a hledání skrytých významů. Deska, která převyšuje kvality té debutové, a že bylo co převyšovat.
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.