mArcElkrIz | Články / Recenze | 02.04.2014
Absolutní svéráz, milovník zvuku ve všech jeho podobách a derivátech, natočil jedno z nejzajímavějších loňských alb – ne originalitou výpovědi nebo budovanou atmosférou, ale celou svojí podstatou. Syntax Error.
Tomáš Vtípil, pro okolní svět odkrývač přirozených rytmů, zastánce chyb a jejich důsledků a dost možná největší současný zvukový iluzionista v nitru evropského srdce, uchopil a propojil hluky, slova, akustické nástroje i zcela chemické zvuky do gradujících kompozic, které nepostrádají jak prvky klasické písně, tak promyšleně vystavěné mnohovrstevnaté hudební suity. Skryté motivy se postupně rozvíjejí nebo jen náznakem zazní a provokují a je jedno, zda se jedná o precizně sestavený a promyšlený prvek nebo samovolně vzešlou souhru. Důležitý je výsledný tvar obsahující cílené i náhodné části, který působí nenásilně a trvale. Pro odvážné duše, pro ty bez předsudků.
Z mnoha zdrojů se na vás bude valit informace o střetu s originálně fungujícím smyčcovým tělesem Miloslav Ištvan Quartett, které se orientuje na soudobou vážnou hudbu. Nějaké asociace? Databáze slyšeného? Nesnažte se. Zaběhlé typy kooperací dostávají přes hubu. Kvartet je využitý jako životadárný impuls, inspirace, jako vychytaná hračka. Se záznamem zkoušky pracoval Tomáš Vtípil v plné míře a prim hraje kouzlo okamžiku – a chyby, nečekané vibrace souhry. Přestože skrze hluk dokáže autor popsat a sdělit své postoje a pocity, nezapomíná na slova, na texty, které dokonale souzní s celkem. Vynoří se, přilnou, hryznou a zase mizí. Pod křížem si je opakovat nebudete, matičce v objetí je nezašeptáte, pozůstalým s nimi ruku nepodáte, ale hlavou vám poletí neustále. Nezbavíte se jich.
Tomáš Vtípil a jeho krevní obraz syntax error je osobitým světem, kde se můžete cítit šťastně - nebo naopak ztraceně, tápaje mezi neuchopitelností a hnusem. Syntax Error. Jedno z nejpunkovějších alb současnosti. Nadžánrové, nadčasové, nelokální a nevyhnutelné.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.