Články / Recenze

Z kentuckých dolů (až) do norského pivovaru - Panopticon

Z kentuckých dolů (až) do norského pivovaru - Panopticon

David Vo Tien | Články / Recenze | 29.08.2014

Když vyšlo v roce 2012 album Kentucky, bylo mi jasné, že ten rok v black metalu a metalu obecně už nevyjde nic, co by mě zasáhlo tak silně, přetočí moje dosavadní posluchačské zážitky vzhůru nohama a já to budu milovat, aniž bych to chápal. Black metal a country? Nejde ani tak o to, že jde o netradiční, pro někoho možná odvážné spojení, takových už bylo a poslouchat se to nedalo. Jenže tohle spojení maká a vlastně i dává smysl. Z žádné desky jsem necítil půdu, ohniště a domov, tak jako právě z Kentucky. I recenze se shodly na tom, že je to deska dobrá jak medovina, co vyzvracel Odin na vikingy, a rozhodně to nebylo tím, že všechny metly za hranicemi appalačského území se naučily svorně poslouchat Townese Van Zandta, Peta Steela a Tatera Tatea.

Během práce na novém albu Austin Lunn prohlásil, že bude dost možná jeho nejosobnější. Vzhledem k tomu, že Panopticon je jedním z nejosobnějších „jeden bubák black metal“ projektů, a vzhledem k absenci konkrétnějšího nastínění rostla očekávání i nejistota. Co se hudby týče, rozhodně nejde o pokračování předešlého kusu, black metal a bluegrass spolu tentokrát nekopulují. Občas sice dojde na krátkou felaci dřevní hudby, chvílemi zazní banjo, housle, kytara a píšťala, ovšem téma Roads to North kovboje nevolá. Nejosobnější na cestě na sever znamená nejmíň politické. Míň sociálního komentáře, víc piva a přírody! Roads to North je totiž vzpomínkou na čas v Norsku, kde byl na stáži v Haandbryggeriet a učil se vařit domácí pivo, a na toulky Švédskem (kde felil se Seeds in Barren Fields), což se odráží i v hudbě. Nesmrdí z toho norská síra ani švédská zběsilost/melodičnost, nýbrž se ozývá mohutné klepání na brány Göteburgu. Míň blekýře, víc At the Gates!

Panopticon nikdy nebyl projektem jednoho žánru a Lunn s nimi pracuje podle nálady skladeb, s přirozeností sládka. Lunn blastuje na bicí, jako Thor točí kladivem, a shredí na kytaru stejně výmluvně, jako Loki tiskne lži a intriky. Ostatně kromě houslí si vždycky všechno skládal a nahrával sám. Kdybych otvírák The Echoes of a Disharmonic Evensong slyšel někdy v roce 2005, prohlásil bych pravděpodobně blbost typu „00’s metalcore goes insanely epic!“. Z cesty to ale zas až tak není, protože sever nesever, takhle špinavě žádný severský melo death metal nikdy znít nebude. A obráceně, žádný metalcore nikdy nebude znít takhle epicky, nebude z něho vonět les a nebude hnát člověka místo do pitu na horský výšlap. Pingpongová struktura a myšlení. Nával zběsilých sweep pickingů a arpeggií to zas posouvají do metalcore 2007, chvílemi se objevují i ty sekané tlumené kytary. Lunn je ale pořád víc vypravěčský bard než attention whore, a tak kytarové finesy nezní jako manýristická masturbace. Upřímnost usměvavého vikinga.

Ani zdaleka není Roads to North metalcore deska, abychom si (ne)rozuměli. I když se zmizením politiky zní vzpomínání na sever nejpozitivněji v měřítku dosavadní tvorby a rozjezd zase dosti zběsile, pořád je to insanely epic.

Info

Panopticon – Roads to North (Bindrune Recordings, 2014)
www.bindrunerecordings.com/tag/panopticon

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace