Jakub Peřina | Články / Recenze | 24.12.2018
Na otázku, proč se při svém loňském comebacku americká indierocková kapela Luna rozhodla nahrát desku coververzí namísto vlastních písní, odpovídal Dean Wareham bez vytáček: „ Nevím, jestli to tak máte taky, ale já mám někde vzadu v hlavě uložené, že když se vrátí vaše oblíbená kapela, v mém případě to byli třeba Buzzcocks a Dinosaur Jr., a všichni vaši známí jsou z toho návratu nadšení a říkají vám, že si to musíte poslechnout, stejně se do toho člověku moc nechce. Nechci si prostě asi kazit zážitky, co s nimi mám.“ Na zmiňovaném albu s příznačným názvem A Sentimental Education se Wareham pustil do předělávek méně známých písní od The Cure, Fleetwood Mac, Davida Bowieho či Mercury Rev (což byl zajímavý výběr vzhledem k tomu, že u Warehamových kapel se přece jen častěji zmiňovali The Velvet Underground, Big Star či Lee Hazlewood). Ty písně jsou k originálům velmi uctivé, je slyšet, že jsou pro Warehama opravdu důležité, zároveň ale zvládají žít vlastním životem. Prostě je podává tak, jak by to dělal, kdyby je kdysi dávno napsal on sám a jen na ně zapomněl – nenuceně a s pro něj charakteristickou ležérností, skoro až lenivostí.
„Potom, co jsem se odstěhoval z New Yorku do Los Angeles, jsem moc písní nenapsal. Když je venku tak pěkně, je fakt těžký psát.“ Loňské léto bylo v L. A. zase jednou prosluněné. A tak se Wareham se svým staronovým kumpánem Chevalem Sombrem (potkali se už dřív skrze Petera Kembera ze Spaceman 3 a Wareham hrál Sombremu na sólovce) a multiinstrumentalistou Anthonym LaMarcou (The War on Drugs) rozhodli, že dají světu vědět o své společné lásce ke starým kovbojkám. Tím, že klasické westernové melodie nechají rozplynout v dreampopovém oparu.
A jde o výběr znalců. Namátkou If Only I Could Fly Blaze Foleyho, Wand'rin Star Leeho Marvina, Townes Van Zandt a jeho Greensboro Woman a mnohé další. Westerny často končí obrazem, kde větrem ošlehaní kovbojové, když je spravedlnosti učiněno zadost, osamoceně odjíždějí do západu slunce. Nálada téhle desky k tak katarzním koncům nevybízí, vše končí daleko dříve a hrdinové se „ztrácí v pozdně odpolední fata morgáně“. Jejich snahy jsou neukončené, dost možná se jim nepodařilo nic z toho, v co doufali, a na nová rána a další pokusy o nápravu už prostě nemají sílu. Je to samozřejmě obrovské klišé, psát o ideálních deskách do pošmourného počasí, ale tahle k tomu vybízí jako loni málokterá jiná (snad kromě novinek Marianne Faithfull a Eda Harcourta). Na sklonku roku totiž plyne čas jinak. Zdánlivě líně se převaluje a pak zaútočí. Odpoledne jsou, stejně jako ta ve starých westernech, krátká a zrádná. S nespočtem možností ztratit se v jejich přeludech.
Přesto to bylo vždycky moje nejoblíbenější období, na rozdíl od všech ostatních jako by si na nic nehrálo, nic nepřikrášlovalo. Jako kdyby všechen smutek za celý rok vždy vytrysknul, právě když podzim tiše přechází do zimy. Tesknost, které se můžete bránit, jak chcete, ale se kterou stejně nakonec neuděláte nic jiného, než že se s ní naučíte žít. Nová deska Deana Warehama existuje právě v tomhle zvláštním bezčasí. Poslouchat ji je jako zachumlat se do té nejměkčí deky, nebude se vám chtít vylézt, i když víte, že už musíte, že ten svět venku kvůli vám fungovat nepřestane. Přeju si, aby to nebyla pravda, aby zítřek opravdu nikdy nepřišel. A najednou uslyším, jak říkáš, že šťastnější ses nikdy necítila, že bys už nejradši ani nikdy nechtěla dělat nic jiného, než takhle ležet a mačkat se v objetí. A celej svět venku ať se stará sám o sebe. Usmívám se, oba víme, že je to bláznivé přání, ale to už není důležité. Ono už se to totiž děje, právě teď se ten svět na chvíli zastavil, teď a tady, s námi a touhle deskou, co hraje pořád dokola, než konečně usneme. Co hraje pořád dokola, než konečně usneme…
Dean Wareham vs. Cheval Sombre - s/t (Double Feature, 2018)
odkaz na album
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.