Jakub Koumar | Články / Recenze | 24.01.2015
Časem se asi každý projekt setká s tím, že povaha jeho desek zpětně formuje jeho osobnost. O to vzácnější a příjemnější pocity přicházejí u prvotin, jejichž charakter je jako tabula rasa, jako kniha, která se teprve začíná psát – navzdory tomu, že Leto, tedy Palma a Indoš, nejsou žádní nováčci. Snad i proto mají Zbytky ozářených ploch velice dospělý náhled na svět. Do sebe uzavřená a introvertní deska plná konkrétního jazyka rezignuje na zvukomalebnost. Její poselství se rýsuje stejně jasně jako stín domů pod ostrým letním sluncem.
Texty se vezou po naivních melodiích a vyvolávají náladu primitivismu; jakou roli zde hraje jazyková nevyzrálost se identifikovat nedá. Přílišná vykuchanost jazyka je spíš na škodu, provokativní kontrapunkt a čisťounký, nečekaně kakofonizující vokál by možná ždibec poetičnosti snesl. Nahrazují ji ostře a krasopisně psané kytary, místy překrývané rozpitou elektronikou. Veškeré zvukové vrstvy od sebe opisují a vzniká tak spousta drobných pohybů vykreslených v mnoha barvách. V kombinaci s hlasem vzniká zajímavá koláž parciálních podnětů, na které se lze soustředit skoro donekonečna, i když se místy vtírá pocit, že se hudba soustředí hlavně sama na sebe beze snahy o odstup.
Pro Zbytky ozářených ploch je nejcharakterističtější první verš: „Ležím na trávě tváří do země. Nechci vědět, čím vším nejsem…“ I tato uzavřenost z ní dělá výraznou plodinu na našem, ještě pořád trochu strádajícím, poli inteligentního popu. A to se počítá.
Leto - Zbytky ozářených ploch (Mamamrdamaso/Silver Rocket, 2014)
www.mamamrdamaso.org/newmmm/leto.html
Text vyšel v magazínu Full Moon #42.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.