Veronika Tichá | Články / Recenze | 14.12.2023
The Underground Youth, založeni Craigem Dyerem v Manchesteru roku 2008, se před několika lety přemístili do Berlína, kde působí jako jedna z oblíbených kapel alternativní rockové scény. S novým albem, v pořadí už třináctým, přichází bohaté poetické texty a hudba, na kterou jsme poslední dobou zvyklí – místy až písničkářská, místy ostřejší. Od mateřského postpunku se nevzdalují nadobro a tu a tam můžeme slyšet jeho stopy ve zkreslených kytarách nebo zastřenějších vokálech. Stejně tak zaslechneme velkou inspiraci starším rockem a legendami jako The Velvet Underground nebo The Jesus and Mary Chain.
„Skleněnka nostalgie“, která „je špinavá, rozbitá a prosakuje jí všechno to, co se v ní za tu dobu nahromadilo“, jak se zpívá v titulní skladbě, jejíž refrén zároveň lemuje přebal, nám nabízí si potáhnout a ochutnat všechny pocity spjaté s minulostí. Dyer se kromě hudební tvorby věnuje psaní poezie a ani tentokrát svými texty nezklame a všudypřítomné téma reflektování minulosti dokáže uchopit citlivě, neschematicky.
Zatímco song Nostalgia’s Glass je o minulosti a nostalgii, kapela se věnovala i konkrétnějším tématům jako hudba, politika nebo vztahy. To první je nejvíc slyšet v písničce Frame of Obsession, která se ohlíží za minulou tvorbou: je jako dopis svému starému já varující před sebou samým a budoucností, hudebním průmyslem a jeho schopností pohltit, na druhou stranu se, sice trochu zahořkle, otáčí za tím hezkým a úspěšným. Je to něco, čeho se bojíme a litujeme, nebo chceme zpátky?
I Thought I Understood se shoegazovými kytarami a chytlavým refrénem působí jako vyznání, nepochopení a neporozumění touhy a pocitů druhého, možná lítost, možná prosté konstatování. Politika se objevuje v rockovější skladbě Another Country coby skeptický a přímý text plný sarkastických otázek: „Do you really think you’re rich enough, that there’s not a chance they’d take it?“ To, jak nás systém a politika ovlivňuje a deformuje, vytváří falešnou iluzi bezpečí a neustálé změny k lepšímu.
Jemná mezihra Interlude ukazuje, jak jsou The Underground Youth zvukově rozmanití a nebojí se zkombinovat chytlavé rockové riffy a melancholické brnkání na rozladěné piano a špinavý zvuk. Podobná je finální Epilogue, klidný klavír a tiché zkreslené kytary doplňují jednoduchý text, spíš posledních pár slov a uzavření téhle kapitoly o nostalgii. A o tom, jak na jedné straně může zároveň ubližovat a na té druhé představovat příjemné a potřebné zavzpomínání, abychom věděli, jak jít dál.
The Underground Youth – Nostalgia’s Glass (2023, Fuzz Club Records)
Bandcamp
foto © se souhlasem The Underground Youth
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.