Jakub Koumar | Články / Recenze | 18.11.2019
Pro londýnskou kapelu The Comet Is Coming je rok 2019 mimořádně příznivý. Nejenže koncertují v neskutečném tempu, ale ještě zvládli vydat druhou desku The Afterlife. Trojice muzikantů složená z bubeníka Maxe Halleta (Betamax), hráče na samply Dana Leaverseho (Danalogue) a klarinetisty a saxofonisty Shabaky Hutchingse (King Shabaka) s ní plynule navazuje na březnovou nahrávku Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery.
Kontinuita není pro The Comet Is Coming nic nového. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery přímo odkazovala na svého předchůdce v symbolice drtivého dopadu vesmírného tělesa na nebohou planetu a následném znovuzrození všeho živého. Na The Afterlife život opět bují a nachází tolik potřebný balanc. Už žádné dva hlavní prvky jako na předchozím albu, z jejichž polarity vyšlehla prvotní energie, The Afterlife je přehlídkou komplexnosti a stále se zpevňující stability. Kapela míchá afrobeat, nu-jazz, psychedelii i EDM tak, aby nově nabytá rovnováha nebyla narušena. Prozkoumávají místní život opatrně a s pokorou, aby nezpůsobili zhroucení systému.
Jakkoli dříve Hutchings zabíhal do divokých jazzových improvizací, nyní drží svoje nástroje na uzdě. Mazlí se s melodiemi a mnohem raději jejich úryvky opakuje, zatímco se kolem bohatě rozvětvují elektronické křoviny a temperamentní rytmika, přičemž tím nejvýznamnějším zvukovým faktorem je druhová rozmanitost. Elektronika je chvíli lehká, za okamžik hrubá i nelítostná. Atmosféra skladeb v určitý moment připomíná melodiemi nabitý, poetický soul šmrncnutý trip hopem (The Seven Planetary Heavens), po chvíli duní jako v natřískaném klubu (Lifeforce II). The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát. Jsou ale zemitější a neskrývají určitou dávku (post)apokalyptičnosti (The Afterlife). Monotónnost je to poslední, co by se tu dalo najít.
The Comet Is Coming svým třetím albem dokončili triptych cyklu životní energie, který nezačal vznikem, ale zhroucením. Jednotlivé epizody zvukově vypráví trochu jinou část příběhu, přičemž největší smysl dávají ve vzájemném kontextu. Teprve díky němu se naplno obnažuje postupný a důmyslný hudební vývoj. Na život nelze nahlížet pouze z jedné strany.
The Comet Is Coming – The Afterlife (Impulse!, 2019)
album na Spotify
živě: The Comet Is Coming (uk)
19. 11. 2019 19:30
Palác Akropolis, Praha
fb událost
20. 11. 2019 20:00
Jazz Tibet Club, Olomouc
fb událost
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.