Články / Recenze

Život přichází (The Comet Is Coming)

Život přichází (The Comet Is Coming)

Jakub Koumar | Články / Recenze | 18.11.2019

Pro londýnskou kapelu The Comet Is Coming je rok 2019 mimořádně příznivý. Nejenže koncertují v neskutečném tempu, ale ještě zvládli vydat druhou desku The Afterlife. Trojice muzikantů složená z bubeníka Maxe Halleta (Betamax), hráče na samply Dana Leaverseho (Danalogue) a klarinetisty a saxofonisty Shabaky Hutchingse (King Shabaka) s ní plynule navazuje na březnovou nahrávku Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery.

Kontinuita není pro The Comet Is Coming nic nového. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery přímo odkazovala na svého předchůdce v symbolice drtivého dopadu vesmírného tělesa na nebohou planetu a následném znovuzrození všeho živého. Na The Afterlife život opět bují a nachází tolik potřebný balanc. Už žádné dva hlavní prvky jako na předchozím albu, z jejichž polarity vyšlehla prvotní energie, The Afterlife je přehlídkou komplexnosti a stále se zpevňující stability. Kapela míchá afrobeat, nu-jazz, psychedelii i EDM tak, aby nově nabytá rovnováha nebyla narušena. Prozkoumávají místní život opatrně a s pokorou, aby nezpůsobili zhroucení systému.

Jakkoli dříve Hutchings zabíhal do divokých jazzových improvizací, nyní drží svoje nástroje na uzdě. Mazlí se s melodiemi a mnohem raději jejich úryvky opakuje, zatímco se kolem bohatě rozvětvují elektronické křoviny a temperamentní rytmika, přičemž tím nejvýznamnějším zvukovým faktorem je druhová rozmanitost. Elektronika je chvíli lehká, za okamžik hrubá i nelítostná. Atmosféra skladeb v určitý moment připomíná melodiemi nabitý, poetický soul šmrncnutý trip hopem (The Seven Planetary Heavens), po chvíli duní jako v natřískaném klubu (Lifeforce II). The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát. Jsou ale zemitější a neskrývají určitou dávku (post)apokalyptičnosti (The Afterlife). Monotónnost je to poslední, co by se tu dalo najít.

The Comet Is Coming svým třetím albem dokončili triptych cyklu životní energie, který nezačal vznikem, ale zhroucením. Jednotlivé epizody zvukově vypráví trochu jinou část příběhu, přičemž největší smysl dávají ve vzájemném kontextu. Teprve díky němu se naplno obnažuje postupný a důmyslný hudební vývoj. Na život nelze nahlížet pouze z jedné strany.

Info

The Comet Is Coming – The Afterlife (Impulse!, 2019)
album na Spotify

živě: The Comet Is Coming (uk)
19. 11. 2019 19:30
Palác Akropolis, Praha
fb událost

20. 11. 2019 20:00
Jazz Tibet Club, Olomouc
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace