Články / Recenze

Electric Wizard ej kej ej Elektrikářův učeň: Time to Die

Electric Wizard ej kej ej Elektrikářův učeň: Time to Die

David Vo Tien | Články / Recenze | 19.11.2014

Bong plný hulení, večerní promítání z katalogu Hammer Film Productions, okultismus a doom metal. To jsou Electric Wizard v kostce. Tentokrát ale zdobí přebal desky celkem provařený ksicht. Zatímco kozla z bijáku Devil Rides Out poznali jen fanoušci klasických hororů se satanistickou tematikou, Frankensteinovo stvoření pozná snad i někdo jiný než jen obdivovatelé gotických románů a filmoví nadšenci. A jestli ne, naděje pro lidstvo je ta tam (a svět se posral). Time to Die.

Nová deska po čtyřech letech. Za tu dobu Jos Oborn určitě strávil několik hodin s dřevořezy Albrechta Dürera a stihl přeložit knihu Devils, Demons and Witchcraft do jazyka R'lyehian, řeči Cthulhu. Jinak řečeno, není to zas tak dlouhá doba, v historii elektrikářova učně (jak se v překladu jmenují) jsou ale čtyři roky nejdelší pauzou mezi dvěma alby. Kdo čekal revoluci, nové pravidla hry nebo snad experimentování, může stejně tak čekat na déšť sleďů nebo své vlastní samovznícení. Dočkal se ten, kdo bažil po nové desce plné horkých, nakřápnutých riffů, vazbení, otloukaní bicích a hlasu, co by svolal všechny démony z podsvětí. Nic nového pod sluncem, ani tím Satanovým.

Není všechno hovno, co se netřpytí, slovy klasika. A překonat Dopethrone nelze, protože Mefistofelovi se můžete během života upsat jen jednou. Hypnotické valivé heavy, klimatická kytarová sóla rozprostírající se až někam do Ztraceného ráje. Hudba, kterou ocení jen džísky, co nerozeznají drtičku od rituálního meče? Nehulím a džísku jsem ztratil. Je to asi úplně stejně jako s hororovým subžánrem slasher. Premisa, ze které vychází, se neustále reinkarnuje v určitých obměnách. Střet mezi městským a venkovským. Final girl je panna a od začátku jímala určité podezření k okolnímu dění. Zabiják je vždy určitým způsobem vykastrovaný, ať už symbolicky či fyzicky, a jeho zbraň mu slouží jako jakési „prodloužení“ falu (Peeping Tomova kamera, Leatherfacova pila, atd.). Pokud najdete slasher, ve kterém se tohle schéma neobjevuje, napište mi email.

Takže proč poslouchat Time to Die? Protože takhle chytlavé riffy nejsou vůbec žádnou samozřejmostí a asi to není tolik o umu, jako o alchymistické náhodě. Prostě se povedlo. V záplavě předigitalizované produkce je také příjemné slyšet neučesanou desku, kde místo pluginů zní opravdový Moog a kde kytary evokují proudící lávu a nezní jako cosi strojově chladného, co bylo pracně sestříháno. Anebo taky proto, že Electric Wizard se ostře vyhradili proti extrémně limitovaným různobarevným vinylovým edicím a prohlásili, že takhle deska vyjde v neomezeném nákladu. Ale jak říkám, ne všichni mají důvod dívat se na padesátý osmý díl Pátku třináctého. Jen tomu chybí ta chytlavost.

Info

Electric Wizard – Time to Die (Spinefarms Records, 2014)
www.spinefarmrecords.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace