woko | Články / Recenze | 21.09.2016
Explosions in the Sky vzali to, co uměli, a vyhodili to z okna. Porušit prověřený recept desetiminutových stopáží a katarzních přechodů z ticha do exploze zvuků je na tenkém postrockovém ledě odvážné. Poslouchat The Wilderness je jako poslouchat soundtrack k devíti různým kratkometrážním snímkům. O crescenda a vyvrcholení není nouze, ale člověk je musí hledat. Je to jako poslouchat šeptání. Deska vyžaduje mnohem více posluchačovy pozornosti, díky čemuž lze ale ve skladbách nalézt textury a tóny, kterých byste si nevšimli.
Na druhou stranu - pokud se na poslech člověk nesoustředí, deska kolem něj propluje jako nic. Explosions in the Sky si nechávají jediný ostrý náboj až do poloviny, kdy začne hrát singlová Disintegration Anxiety. V porovnání s monumentálními nahrávkami dob dávno minulých zní skoro až stydlivě, ale ve společnosti zbylého obsahu The Wilderness jde o kopanec. Je to song na uklidnění těch, kteří se jali lámat hůl nad jedním z posledních postrockových přeživších. Předcházející Logic of a Dream se sice v polovině přehoupne do noisového hluku, ale hned se zase vrátí do klidnějších ploch. A zbytek skladeb se nese v podobně ukňouraném duchu jako první půlka alba.
Pět let mezi deskami vyplnila kapela třemi soundtracky a The Wilderness je stejnými postupy prolezlá. Chybí jí výraz nebo náboj, který by dokázal zvednout ze židle, bez doprovodného obrazu k hudbě je na posluchači, aby se sám více zapojil. Jenže většina desky se nehodí na nic víc, než na sezení na louce. Sedíte rádi na louce?
Explosions in the Sky – The Wilderness (Temporary Residence, 2016)
www.explosionsinthesky.com
Live: Explosions in the Sky (us)
18. 10. 2016 19:00
Roxy, Praha
Vstupné: 450,- v předprodeji
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.