Články / Recenze

Havrani se vrací na sever (Priessnitz)

Havrani se vrací na sever (Priessnitz)

Nikola Piálková | Články / Recenze | 24.10.2016

OHODNOŤTE DESKU

Zpátky domů. Tímto heslem se řídí nové album Priessnitz, o kterém tvůrci hovoří jako o svém posledním. V průběhu kariéry prošla kapela hned několika proměnami; v počátcích jí byly inspirací hlavně punkové kapely, další alba částečně opustila tajuplná témata mytizovaných hor a obrátila svou pozornost k realitě městského stereotypu. Nástup klidnějšího tempa a pozitivnějších melodií připravil Priessnitz o postpunkovou tvář a označil jej indierockovou nálepkou. Indie rocku zůstala kapela věrná dodnes, jen texty nesou jiné poselství. Čiší z nich smíření. Žádné vize do budoucna, naopak velké množství retrospektivy. Co ale jde z nové desky Beztíže cítit nejvíc, je silná vůle k návratu ke kořenům. Priessnitz skrze slova prchají z měst a svůj pohled upírají k horám plným vzpomínek (Na kraji města).

Celým albem prochází dvě základní linie, věnující se minulému nebo současnému dění. Nostalgickou část tvoří pomalejší (Beztíže) i svižnější písně (Žena), které jsou protkané vzpomínkami na dětské lásky či málem zapomenutá zákoutí jesenické přírody. Druhá polovina skladeb odráží současný postoj k životu ve městě. „Slepé baráky/ tam nic nehledej/ raděj domů pospíchej/ a utíkej,“ tak zní refrén písně Na kraji města, kde je jasně reflektována potřeba uniknout špinavým předměstím, přehnanému chvatu městského života, ale především kvantům lidí, jejichž přítomnost ruší ideu vytouženého klidu a života bez tíže.


Nedá se však říci, že by Priessnitz uhýbali stereotypu. Naopak. Ve spojení s milovaným životem v horách je explicitně vyjádřen obdiv ke klidně plynoucímu toku stále se opakujících, zdánlivě bezvýznamných činností, které ve skutečnosti plní jednu důležitou funkci – dělají člověka šťastným. Skrze skladbu Ponedělí nebo Beztíže se procházíme zapadlými horskými osadami, sledujeme havrany, ležíme v peřinách nebo pijeme ranní kávu. Netřeba ambic, netřeba zbytečné problémy. Proč něco měnit? Proč neustále vymýšlet všelijaké inovace? Priessnitz svou pravou tvář už našli a smířili se s ní. „Je to pořád stejný/ stejný příběh/ stejný pán/ jen pokaždé/ má jinou tvář.“

Příběh domu v závěrečné skladbě Blikající dům jako by metaforicky vyprávěl příběh kariéry Priessnitz. Text funguje s Kružíkovou hudbou v dokonalé souhře jako vždy, ne nadarmo je Švejdík vzorem spoustě českých textařů, kteří píší v rodném jazyce. Postupné střídání pokojných a agresivních melodií v kombinaci s dramatickým přednesem o zhasínání a rozsvěcování světel od sklepa po půdu připomíná vrcholy a útlumy, které prožila samotná kapela, přičemž se člověk jen těžko brání pocitu, že poselstvím posledních veršů je loučení.

Info

Priessnitz - Beztíže (Supraphon, 2016)
www.priessnitz.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace