Články / Recenze

Kořeny hluboko v zemi. Blixa je zpět.

Kořeny hluboko v zemi. Blixa je zpět.

Lukáš Pokorný | Články / Recenze | 23.08.2013

Pro milovníky Einstürzende Neubauten je každý hudební návrat frontmana Blixy Bargelda malým svátkem. Před rokem to byl pakt s experimentátorem Alva Noto, teď zapustil kořeny v Itálii – deska Still Smiling je výsledkem spolupráce s Teho Teardem a je nebezpečně uhrančivá.

Kdo zná podmanivý Blixův hlas, nebude překvapený, jak velký dopad jeho deklaratorní poezie může mít. Úvodní apologetická Mi Scusi, ve které Blixa za doprovodu dunivých smyčců lamentuje nad špatným přízvukem své jinak excelentní italštiny, je zasvěcením do desky par excellence. Pomalé, jako by líné tahy smyčcem doplňuje Blixa podobně flegmatickým projevem, aby společný lingvistický výlet na konci vyvrcholil zapojením celého Balanescu Quartet. Na některých místech deska svou úsporností připomíná tvorbu Philipa Glasse a jeho nekonečné tahy hudebním štětcem, jinde zase (třeba ve skladbě Axolotl) se Blixa vrací zpět do úchylnějších poloh Einstürzende Neubauten. Nemusím dodávat, že je mu tam víc než dobře – už jen svévolné míchání němčiny a francouzštiny nahání husí kůži, spodní proudy v podobě skřípání a bublání pak dotváří celkově ponurou atmosféru dále rozvíjenou tematickou skladbou Buntmetalldiebe. Že se tvrdá, řeřavá němčina, okořeněná charakteristickou barvou Blixova hlasu na desku hodí jako nic jiného, je nasnadě.

Album vedle Blixova poeticko-hudebního génia profituje hlavně z tvorby avantgardního smyčcového seskupení Balanescu Quartet, které během své více než dvacetileté existence spolupracovalo například s Davidem Byrnem, legendou world music Hectorem Zazou nebo dokonce s Pet Shop Boys. Hlavní slovo v budování spodních proudů, kombinovaných na pomezí elektronické a akustické tvorby, má ovšem Teho Teardo – jeho rukopis je nejzřetelnější v nejlepších tracích desky, v „noční ambientní hudbě“ s názvem Nocturnalie, malé historické exkurzi Nur Zur Erinnerung a téměř bonobovské A Quiet Life. Elektronické linky se střídají s někdy až tklivými smyčci a dominantními zvuky piana. A Quiet Life, zpívaná v angličtině, reprezentuje nejlíp náladu celé desky: některé kousky byste si klidně mohli pouštět před spaním nebo při odpolední siestě. Svou úlohu v téhle líné hudbě má i závěrečná Defenestrazioni. Meditace nad zrychleným tepem světa je poskládaná ze zdánlivých nesourodostí, stále ovšem působí jako kompaktní celek (do pěti minut dvaceti sekund se vešla surrealistická konverzace v podání Blixy a Elisabetty Paciny, ale také závěrečný jásot davu nad italsky odříkávanou poctou všednímu životu).

S ohledem na věk Bargelda by se mohlo zdát, že deska Still Smiling je výrazem jeho téměř „důchodového“ věku. Měkčí, hravější, krásnější, smířlivější… ta tam je kakofonie, agresivita a hudební surovost. Jenže spíš než toto je album výsledkem spojení dvou zdánlivě protichůdných géniů – rafinovaného a vzdušného Itala a charismatického Blixy Bargelda s kořeny zapuštěnými hluboko do země. Still smiling…

Info

Teho Teardo & Blixa Bargeld ‎– Still Smiling (Spècula, 2013)
www.last.fm/music/Teho+Teardo+&+Blixa+Bargeld

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace