Mikuláš | Články / Recenze | 28.09.2016
Jestli lze někoho v současném československém kontextu označit za trapovou ikonu, po aktuálním vydání alba Ze dna je potřeba více než kdy předtím vyslovit nahlas jméno Logic. Pro posluchače, kteří sledují genezi jeho projevu v kontextu mezinárodního zvuku během alespoň posledních pěti let, bude tato nahrávka dost možná korunovační oslavou úctyhodného progresu různých osobnostních stránek, z nichž ta hudební je nejméně přehlédnutelná. Pokud jste příznivci teze o propojenosti života a textů, máte před sebou intimní příběh o materiální i duchovní cestě, kterou lze prostřednictvím hudby efektně ilustrovat. I bez přihlédnutí k životním okolnostem, které vnímáme jen zprostředkovaně, je ve výsledku obdivuhodné, v jak komplexního interpreta se dá v tlumeném českém prostředí plném překážek a tlaků na fungování v určitých schématech rozvinout. Málokomu se podařilo přesednout ze surové streetrapové formy na rozjíždějící se trapový vlak tak přirozeně a s takovou energií jako členovi dnes již několikrát přejmenovaného kolektivu dříve známého jako YZO Empire, dnes šířeji zaměřeného labelu Milion+.
Pokud Logic v rozhovorech i vlastních textech mluví o deseti letech nelehkého vývoje, je potřeba si do neznámých dosadit zásadní proměnné: vůli a nezpochybnitelnou úroveň projevu. Ty zejména na nahrávkách posledních dvou let působí jako definice aktuálních možností žánru, srovnatelných se zahraničními interprety jako Young Thug či Future. Na nejnovější nahrávce se pak z formálního hlediska vkrádá do úst otázka, zda-li právě velká variabilita flow, lehkost a proměnlivost hlasu, postupů i témat, které jsou svou eklektičností v lokálním měřítku něčím až exotickým, není pro některé posluchače bariérou.
Ze dna je výjimečnou deskou i díky neobvykle pestré produkci, kde jsou notoricky známá československá jména producentů jako Konex, Decky, Donie Darko či Conspiracy Flat zastoupena relativně rozmanitými polohami. Možnost poslechnout si na jednom místě současnou mladou producentskou generaci vedenou leaderem určité části scény může být pro posluchače přinejmenším zajímavá. Za zmínku stojí i lehce bizarní příměs, kterou do tracku Spearow přidala živoucí legenda českého rapu Orion – v nečekané kondici a překvapivém kontextu.
Z odstupu může celá nahrávka působit až experimentálně, k takovému soudu svádí i relativně krátká stopáž tracků, často uvozovaná deníkovými audionahrávkami z běžného života. To u nás není úplně obvyklé, ale tento prvek napomáhá vnitřní autenticitě celého materiálu. Logic je na cestě ze dna ve famózní formě.
Logic - Ze dna (2016)
www.facebook.com/HracRoku
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.