Veronika Mrázková | Články / Recenze | 14.05.2018
Irský elektronický producent Jon Hopkins se poprvé výrazně zapsal do povědomí v roce 2011 deskou Diamond Mine a pak ještě hlouběji v roce 2013 s albem Immunity. Jeho zdařilý chilloutový debut Opalescent ale vyšel už v roce 2001. Po nezdaru druhého LP Contact Note se tehdy uchýlil zpátky ke kariéře studiového muzikanta: začínal s Imogean Heap, později ho Brian Eno přizval k natáčení s Coldplay – instrumentálně podpořil a koprodukoval hned několik skladeb z Viva la Vida or Death and All His Friends. V roce 2008 se zkusil vrátit k sólové tvorbě a na Insides se posunul o mílový krok vpřed, směrem k propracovanějším aranžím, tvrdší elektronice a IDM a natrvalo se zařadil mezi ceněné producenty. Kurátoval Brighton Festival, natočil desku po boku zmíněného Ena nebo písničkáře Kinga Creosoteho, začal komponovat filmovou hudbu a sbíral nadšené kritiky.
Dnes je tu pro ty, co rádi směsici meditace a plnokrevného techna. S obdivuhodnou precizností skládá ozvěny, ruchy, třeskot, škrábání, tikání a hally do masivních tracků. Uslyšíte zhudebněný božský (ne)klid, nedlouho nato zvukové laviny. Sem tam upadá v kontemplativní plochy, ve kterých vyznívají unikátní detaily. Bez nich by byl playlist Singularity jen jakousi slitou kulisou k bookletu, nikoli celistvým zvukovým obrazem. K celostnímu pojetí ale nabádá i průvodní slovo vydavatele, který uvádí, že Hopkins vycházel při tvorbě desky především z vlastních zkušeností s meditací a stavy transu.
Je tu znát škola jednoho z ambientních jediů, tedy samotného Ena. Některé skladby Singularity mohou sloužit jako ukolébavka. Jiné přináší napínavou pouť. Během meditativních momentů ve Feel First Life nebo Echo Dissolve lze trénovat mindfullnes, za odměnu se pak nabízí C O S M nebo Luminous Being, mezigalaktické poselství datové estetiky. A také dramatický track Everything Connected. Jakmile v několika vteřinách najede na striktní taneční rytmus, deset minut uběhne jako nic. Vrcholem desky je ale Emerald Rush. Ti, kteří teskní po Moderat, mohou osušit slzy, výpravný a také výtvarně zpracovaný singl má patřičnou sílu i nápad. A je rozeznatelný už v první sekundě. Což neplatí o drobounké, ale překrásné etudě na závěr, klavírní Recovery asi nebude hitem letošní sezóny, ale vašeho večera možná ano.
Stejně jako u Maxe Coopera, i tady jsou malé nápovědy k poslechu ku prospěchu. Koncept propojení mysli a přírody ukazuje cestu tam, kde by člověk ve zvukových pustinách bez mapy zřejmě bloudil. Singularity lze ale považovat za další zásadní pokrok v Hopkinsově kariéře.
Jon Hopkins – Singularity (Domino, 2018)
bandcamp interpreta
Live: Colours of Ostrava 2018
18. - 21. 7. 2018
Oblast Dolní Vítkovice, Ostrava
web festivalu
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.