Veronika Mrázková | Články / Recenze | 14.05.2018
Irský elektronický producent Jon Hopkins se poprvé výrazně zapsal do povědomí v roce 2011 deskou Diamond Mine a pak ještě hlouběji v roce 2013 s albem Immunity. Jeho zdařilý chilloutový debut Opalescent ale vyšel už v roce 2001. Po nezdaru druhého LP Contact Note se tehdy uchýlil zpátky ke kariéře studiového muzikanta: začínal s Imogean Heap, později ho Brian Eno přizval k natáčení s Coldplay – instrumentálně podpořil a koprodukoval hned několik skladeb z Viva la Vida or Death and All His Friends. V roce 2008 se zkusil vrátit k sólové tvorbě a na Insides se posunul o mílový krok vpřed, směrem k propracovanějším aranžím, tvrdší elektronice a IDM a natrvalo se zařadil mezi ceněné producenty. Kurátoval Brighton Festival, natočil desku po boku zmíněného Ena nebo písničkáře Kinga Creosoteho, začal komponovat filmovou hudbu a sbíral nadšené kritiky.
Dnes je tu pro ty, co rádi směsici meditace a plnokrevného techna. S obdivuhodnou precizností skládá ozvěny, ruchy, třeskot, škrábání, tikání a hally do masivních tracků. Uslyšíte zhudebněný božský (ne)klid, nedlouho nato zvukové laviny. Sem tam upadá v kontemplativní plochy, ve kterých vyznívají unikátní detaily. Bez nich by byl playlist Singularity jen jakousi slitou kulisou k bookletu, nikoli celistvým zvukovým obrazem. K celostnímu pojetí ale nabádá i průvodní slovo vydavatele, který uvádí, že Hopkins vycházel při tvorbě desky především z vlastních zkušeností s meditací a stavy transu.
Je tu znát škola jednoho z ambientních jediů, tedy samotného Ena. Některé skladby Singularity mohou sloužit jako ukolébavka. Jiné přináší napínavou pouť. Během meditativních momentů ve Feel First Life nebo Echo Dissolve lze trénovat mindfullnes, za odměnu se pak nabízí C O S M nebo Luminous Being, mezigalaktické poselství datové estetiky. A také dramatický track Everything Connected. Jakmile v několika vteřinách najede na striktní taneční rytmus, deset minut uběhne jako nic. Vrcholem desky je ale Emerald Rush. Ti, kteří teskní po Moderat, mohou osušit slzy, výpravný a také výtvarně zpracovaný singl má patřičnou sílu i nápad. A je rozeznatelný už v první sekundě. Což neplatí o drobounké, ale překrásné etudě na závěr, klavírní Recovery asi nebude hitem letošní sezóny, ale vašeho večera možná ano.
Stejně jako u Maxe Coopera, i tady jsou malé nápovědy k poslechu ku prospěchu. Koncept propojení mysli a přírody ukazuje cestu tam, kde by člověk ve zvukových pustinách bez mapy zřejmě bloudil. Singularity lze ale považovat za další zásadní pokrok v Hopkinsově kariéře.
Jon Hopkins – Singularity (Domino, 2018)
bandcamp interpreta
Live: Colours of Ostrava 2018
18. - 21. 7. 2018
Oblast Dolní Vítkovice, Ostrava
web festivalu
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.