Články / Recenze

Unplugged one man čůráckej diktát

Unplugged one man čůráckej diktát

David Vo Tien | Články / Recenze | 04.08.2014

Buzz Osborne si oblékl pryžový obleček, vzal do ruky akustiku a řekl, ať mu do občanky napíšou „King Buzzo!“ Kdo čekal písničkářství, může si otevřít Hledání ztraceného času nebo se učit antickou řečtinu a čekat dál. Válec This Machine Kills Artist, jak už název napovídá, má totiž k intimnímu folkaření asi tak blízko, jako Buzzův květák ke strojku bez nástavce. (To s oblečkem z pryže je lež.)

Akustické caveman blues. To je to, oč tu běží. Za ta léta v Melvins Osborneovi pořádně ztěžkly ruce, a tak King Buzzo řeže do španělky, jako kdyby měl v ruce stále svojí hliníkovou kytaru. Unplugged sludge/stoner rock. Mohutné power akordy, hereze plná riffů, učebnicový příklad představy, jak se na klasickou kytaru nehraje. Noční můra flamenco kytaristů. Aranžmá ohlodaná na kost, kytara a hlas, nic víc, žádné studiové marnivosti. Jako ta kost, kterou třímá opice mlátíc lebku. Tohle není metafora, tohle je real.

Steve Von Till a Scott Kelly mají sólové projekty, aby dali průchod své něžnější stránce. Potřebují vyvážit hlasitost a těžkost Neurosis. Vybrnkávané akordy, procítěný/zadumaný zpěv a melancholie. A jejich covery Townese van Zandta mohly překvapit akorát někoho, kdo se vrátil po dvaceti letech z lesa. Představa, že Buzzo hraje Waitin‘ Around to Die nebo i Woodyho Gutrieho, je snová/marná. Osborne totiž dává průchod jenom zlu, s aparátem a kapelou, i bez. Je to výborný způsob, jak hrát metal, a jezdit na koncerty autobusem a neohluchnout na stagi. Vlastně bych se docela divil, kdyby někdo nepřehrál This Machine Kills Artist v amplifikované podobě, s bicími a basou a hovadsky nahlas. Kdybych dělal koncert Kinga Buzza, avizoval bych: Ona man květák akustický čůráckej diktát. Jenže bez Melvins v závorce to stejně nikomu nedojde, no ne?

A právě proto je This Machine Kills Artist zábavná deska. Těžko pohledat druhou takovou - bez elektrických kytar, stěn aparátů a dřevorubeckého spodku, která vyžaduje headbanging celou svojí stopáž. Většina paleolitických skladeb se drží kolem dvou a půl minut a celkem jich je sedmnáct, takže je jasné, že jdou přímočaře rovnou k věci. Určitě se najdou tací, kteří v tom neuslyší žádné kouzlo, jen neurvalost. King Buzzo si ale na nic nehraje, prostě dělá to, co mu jde nejlépe a co ho očividně bavíc nejvíc. Nic víc, nic míň. Na tom není nic špatného.

Info

King Buzzo - This Machine Kills Artist (Ipecac Records, 2014)
www.ipecac.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace