Vadim Petrov | Články / Recenze | 28.02.2017
Občas potkám muzikanty, co nemají do čeho píchnout, tak je přesvědčuju, aby začali s math rockem.
„Sme dva kytaristi, Matěj a Matěj, a nemáme s kym hrát...“
„Tak to mi řikej Libuše, poněvadž vidim vaši budoucnost: vy dva a drum machine, nesmyslně složitý riffy, přijde pět lidí, bude to super!“
„Hm.“
Zatím se mi moc českých matematických kapel založit nepodařilo.
Situace v Británii je ale natolik odlišná, že mají i vlastní festival. Jmenuje se ArcTangent, hrajou tam všechny lokální kapely a pět a půl headlinera. Jednou takovou jsou i mladí You Break, You Buy, kteří v lednu přišli se svým druhým EP Don't Join the Circus.
Přirovnávat hudbu ke krajině je klišé, přesto se do toho pustím: EP je obraz a skladby coby kopce, řeky a hvozdy zastřené lehkou inverzí působí klidně, důstojně. Výletník poslouchá každý strom, každý slon, zvlášť a po jednom, riffy cupitají jako krabi na dně, klepety klepají a s dupnutím na pedál se odnikud vyřítí vražedná vydra, samý zub a dráp. Padajícím dubem v prázdném lese rezonuje košatý akord, prchající ptáci tlučou křídly do činelů. Vokál ve třetím tracku zrezlou pilou krájí plátno v půl, instrumentální báseň kazí a hyzdí, následující dvouminutové intermezzo gafou celí zející ránu. Overdrivová bouře zvonů dutý vzbudí hlas, po bleskových virblech se změní v příjemný deštík, rozhrnu mokré vlasy a ani nevím, že nic nevidím, dřevo kytar nezemřelo, kéž se po smrti stanu hudebním nástrojem. EP jako celek přehlédne jedině sokol, lidské smysly si žádají jemnější dělení – skladby, pasáže, riffy, akordy, noty, pnutí se na všech úrovních fraktálně opakuje, začátek a konec jsou překonané koncepty.
Na koncertu You Break, You Buy jsem nebyl, přesto si troufám tvrdit, že lyrická poslechová hudba skrývá energické výbuchy, a živě před sebou vidím slabě osvícený sklep plný zeleného dýmu, obklopený multiversy bujícími v hlavách účastníků jako n-rozměrné antistresové omalovánky.
You Break, You Buy – Don't Join the Circus (Lonely Voyage Records, 2017) www.ybyb.bandcamp.com
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.