Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 12.12.2018
Jan Burian je na české písničkářské scéně unikátem. Poetický vypravěč historek ze života, které jsou banální i metafyzické, spojené s klavírním doprovodem. K bilančnímu rozhovoru jej vyzval Pavel Klusák, záštitu převzalo lékařské nakladatelství Galén.
Knihu Drtivé jistoty JB autor rozdělil do tří částí: Prvou je samotný rozhovor, v druhé Burian komentuje pětadvacet textů z různých období své tvorby, závěr patří pečlivě pojaté diskografii, a to včetně hostování, byť jen jednopísňového.
Rozhovor je pojatý víceméně chronologicky, kromě životních peripetií a tvorby často zabíhá i k poměrně osobním věcem. Velkým tématem je tak třeba “ztráta inspirace”, která mnohé písničkáře postihla po sametové revoluci, či příběh komplikovaného vztahu s Jiřím Dědečkem, s nímž Burian tvořil nerozlučnou písničkářskou dvojici v osmdesátých letech. Burian je otevřený, Klusák umí pokládat dotazy, zároveň nemá potřebu svého společníka “dusit”. Pocit příjemného přátelského povídání, namísto obligátního nebo podbízivého plkání, je hmatatelný, uvolněnost diskuze nad životem i jednotlivými deskami (nad některými se zastaví na delší dobu a jsou jim věnovány celé kapitoly, jindy je to jen zmínka) se přenáší i na čtenáře.
Druhá část je zajímavým vhledem do mysli písničkáře. Burian své texty hodnotí často se značným odstupem (nejstarší je Dítko z roku 1974, nejmladší naopak Staré dopisy a Není to lehké, jež vznikly v roce 2016). Někdy text vyvolá vzpomínku na inspiraci, jindy se zabývá tématem, některé texty se stanou další rozpravou, do níž se zapojí oba účastníci dialogu.
Drtivé jistoty JB je vlastně velmi nenápadná knížka. Má však schopnost postihnout Burianovu tvorbu ve všech jejích nuancích – té přímočaře “historkařské” i té básnicky filozofující. A v oné obyčejnosti a přirozeném “nebásnictví” tkví její největší síla, stejně jako v civilním vyprávění dvou kamarádů.
Jan Burian, Pavel Klusák - Drtivé jistoty JB (Galén, 2018)
web nakladatelství
foto © Archa Theatre
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.