Články / Recenze

Monikino Kino mezi létem a podzimem

Monikino Kino mezi létem a podzimem

Jakub Koumar | Články / Recenze | 13.11.2014

Vydat album s názvem Prázdniny prvního září se může zdát jako zlomyslnost nejtěžšího kalibru. Po chvíli poslechu je ale jasné, že tenhle popík nebude žádné letní juchání.

Melancholický zlořád, který se Prázdninami táhne, je výsledkem fúze Petra Marka a Moniky Midriakové. A přestože se jejich práce (samozřejmě) doplňuje a kříží, jsou jejich role rámcově vymezeny. Petr s Moničinou korekcí obsadil texty, s hudbou to bylo naopak. Fakt, že má deska nádech nadcházejícího podzimu ale neznamená, že budeme poslouchat plačky. Její charakter je nenuceně upřímný, melancholie posmutnělá a radost bez zábran tančí skrze babí léto. Vzkazy na letních pohlednicích jsou psány čitelným a jasným rukopisem.

Monikino Kino se asi jen těžko bude vyhýbat komparaci s MIDI LIDI. Ačkoliv hudba převážně není Markova práce, místy jako by přemýšlela nad archetypy Hastrmans, Tatrmans and Bubáks. Monika je ale prostší, hlavní důraz míří na preciznost a čistotu zvuků. Žádné kudrlinky a žádné „navíc“, je znát, jak je každý tón pečlivě zvažován, a přitom netrpí sterilitou. Prázdniny nejsou fádní, ale jemné.

Navzdory dostatku pokory a komornosti se nebojí čas od času dupnout do rytmu, podstatnější je však opatrné kolorování. More v noci zní, jako když Dick Dale sedí u noční pláže a v prstech mu vibrují drobné a periodicky přicházející vlnky klidného oceánu. Tahle atmosféra začíná už v předchozí skladbě Desiatu noc pri mori, startující druhou třetinu desky. Jako by Petr a Monika využili hyperfokální vzdálenost a koncentrací do těchto míst proostřili i celý zbytek alba.

Díky tomu neuniká přirozený Moničin zpěv. Věcnost jazyka mu sluší a lyriku pro něj Marek sestříhal přesně na míru z všedních chvil malé velké duše. Hlas se nikde neztrácí, neutápí, ani na sebe nestrhává pozornost, chvíli se houpe na jímavých melodiích, pak odpočívá v elektro repeticích. Čas od času hudba zavrní nábojem tak, že se vám zvuk honí hlavou ještě dlouho po skončení, těžiště je ovšem v poetickém vyjádření a lehkosti.

Prázdniny jsou v kontextu tvorby Petra Marka odvážnější překvapivě díky klidnějšímu přístupu, navíc hudba Moniky Midriakové je z jiné dílny než jeho hlavní formace. Přívětivá, komorní, a přesto sebevědomá a důmyslná. Nabízí pocity melancholie nad něčím, co končí. Možná to není nic objevného, ale pocit je to pořád silný.

Info

Monikino kino – Prázdniny (Slnko Records, 2014)
www.monikinokino.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace