Články / Recenze

Moshi, moshi. Tady Hugo, je tam Boris?

Moshi, moshi. Tady Hugo, je tam Boris?

David Vo Tien | Články / Recenze | 30.07.2014

Bylo by chybné rozebírat, čím vším nové album Boris není. Nechat ovšem stranou očekávání, která se po poslechu devatenácté desky nenaplnila, by bylo jako zamlčovat novou kérku na čele. Titul Noise vyvolával naději na pokračování hlukooslavných alb, singl Quicksilver zase navnadil na divokou metalovou jízdu. Jenže nenaplněná očekávání neznamenají nutně zklamání, i z hloupě působící barbie se může stát vášnivá diskutérka na téma „rozbor Wittgensteinova díla“. Kdo ale tvrdí, že nenaletěl, kecá.

Alba japonských zvukomorfních zvrhlých mimozemšťanů nesla často výmluvné názvy, zejména pokud šlo o práci s hlukem. Když se řeklo Dronevil, Amplifier Worship či Feedbacker, tak to dávalo alespoň sémioticky smysl, jinými slovy what you read is what you hear. Zbytek byla a pořád je hra na schovávanou. New Album, Pink, Smile, dvakrát Heavy Rocks, dvakrát jinak. Flashforward. Noise nezní jako kolaborace s Merzbow bez Merzbow. Najednou Boris, najednou metafora. Údajně to odkazuje na všudypřítomný tokijský rámus. „Noise is Japanese blues.“

Nečekaný chvat, změna řeči. Že neexistuje individuální jazyk? Tak to Boris. Kůň si uprdl, až cikáda odletěla. Nesrozumitelné haiku neexistuje, stejně jako dva identické riffy z těch 666 013, co za čtyřiadvacet let napsali. Osobitá řeč, kterou jednotlivá alba hovořila a zároveň je od sebe odlišovala, tu současnou desku spojuje. Stojí tak vedle sebe popíček Taiyo no Baka a hned vedle devatenáctiminutová, pečlivě a pomalu vystavěná epická záležitost Angel. Noise lze chápat jako slovník shrnující některé pojmy, kterými se japonští poutníci po cestách zvuku vyjadřovali. Ambient, sludge, drone, crust, j-pop, post-rock, all Boris. Tím, že se rozprostírá do více směrů, dostává Noise pověst nejrůznorodějšího alba, naprostý opak Flood či Feedbacker, které se linou jako jedna skladba. Experiment, Frankensteinovo monstrum nebo vybroušený drahokam?

Mám chuť říct, že sushi ohřáté v mikrovlnce. Ale přesnější je otevřené wasabi. Chutná stejně jako to čerstvé, ale nepálí. Mnoho tváří Boris najednou zní nejmíň jako Boris. Kdyby ale každá skladba měla vlastní album se stejně úchvatným zbytkem, tak je to jak čepel od Hattori Hanza. Rewind. Boris budu vždycky aishiteru (milovat), na to jak mě ale napálili s Quicksilver, říkám: baka (debile). Takový! singl a nakonec k takové desce! To je, jak kdyby mi pustili první půlku Sedmi samurajů a pak mě donutili spáchat seppuku bambusovým mečem, aniž bych mohl dokoukat tu druhou.

Info

Boris – Noise (Sargent House, 2014)
www.borisheavyrocks.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace