Jiří Fiedler | Články / Recenze | 29.10.2014
V létě 2013 byl při koncertu na Glastonbury viděn bubeník Arctic Monkeys v tričku začínající rockové dvojice Royal Blood. Mike Kerr a Ben Thatcher v té době ještě ani nevydali první singl a už se o nich začínalo debatovat. Na podzim toho roku konečně vyšla Out of the Black s Come on Over na B-straně. Později už dvojka svým kámošům z Arctic Monkeys předskakovala a v únoru vydala EP se čtyřmi skladbami. Na debutovou desku se pak dlouho čekalo. V srpnu to konečně přišlo a zdá se, že rock ještě zdaleka není mrtvý, jak nedávno prohlásil jeden ze členů KISS.
Poctivost je základ silného díla a Royal Blood si na tom zakládají. Fake zabalený v pozlátku přetvářky shoří v ohni času. Skladba, upřímně napsaná, do které umělec vloží něco ze svého života, je vždycky adeptem prvních příček žebříčků, jelikož to člověk při poslechu vycítí, popřípadě se s tím může ztotožnit nebo si na základě toho vytvořit vlastní vizi.
Po prvním poslechu Royal Blood se dostaví neschopnost přijmout fakt, že tahle dvojice nemá kytaristu, pouze bicí a zpěváka s baskytarou. Kerr je totiž vybaven pedál-deskou, kterou by mu mohl závidět raketoplán s palubou od NASA a která mu umožňuje znít chvíli jako basa, chvíli jako SG. Zesilovače Fender, Bassman a Gretsch efektovým krabičkám směle sekundují a s Thatcherem si rytmicky skvěle rozumějí, takže výsledný mix zní jako jejich oblíbené kousky od Zeppelínů přes Jacka Whita až po Queens of the Stone Age. Kerr a Josh Homme od sebe nemají svými hlasy tak daleko a frontman Royal Blood přiznal, že deska Songs for the Deaf na něj měla zásadní vliv.
Nejpovedenějšími songy jsou úvodní Out of the Black, která tempem rozjede horečnatou zkoušku ohněm, v půli přitopí Little Monsters, při které to naživo musí mezi skupinou a fandy probíjet, a koncová Better Strangers, kde pauzy mají magickou moc. Při ostatních skladbách lze slyšet záblesky White Stripes a nepochybně Arctic Monkeys. Teprve čas ukáže, jak tahle dvojka dokáže vypilovat svůj potenciál a přinést zbrusu nový zvuk spolu s originálním provedením. K záporům musíme přičíst jistou repetitivnost a to, že vokál má jen dvě polohy. Přední anglický hudební týdeník NME dává 8 z 10, ale ostatní už jsou střizlivější a hodnocení se blíží průměru. Je to debut a historie říká, že když nic dalšího potom, tak aspoň ten bude znít vždycky dobře. I když v posledních letech je tendence kvality u začínajících skupin spíše vzestupná.
Royal Blood – Royal Blood (Warner Bros., 2014)
www.royalbloodband.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.